niedziela, 12 maja 2013

Tulipanowy misz-masz

Kiedy 30 kwietnia ubiegłego roku opublikowałam przepiękny tulipanowy post,
(chwalipięta ze mnie, ale pamiętam jak ten post mnie cieszył),
w komentarzu pod nim Agnieszka napisała:

Tuli pan
Panią w raju
Nigdy dość

Od tej chwili tulipany zawsze kojarzą mi się z tym wierszykiem. 
Z czym jeszcze?
Baaaaardzo ciekawe wiadomości z Wikipedii:

•         U tulipana zachodzi zjawisko termonastii. Proces ten zachodzi, gdy jest jeszcze dość chłodno i tylko bezpośrednie nasłonecznienie podnosi dość znacznie temperaturę organu. Kwiaty te w podwyższonej temperaturze otwierają się, a przy niskiej zamykają. Ma to kluczowe znaczenie w procesie zapylania, w słońcu i cieple istnieje największe prawdopodobieństwo zapylenia przez owady. Mechanizm tych ruchów polega na szybszym wzroście listków okwiatu po stronie górnej (wewnętrznej) w temperaturze wyższej, co powoduje rozchylenie się kwiatu. Gdy temperatura jest niska, szybciej rośnie dolna strona listków i kwiat się stula. Ruchy te mogą być wykonywane wielokrotnie. Listki okwiatu wydłużają się u tulipana o ok. 7% podczas jednego ruchu termonastycznego, tak że w ciągu okresu kwitnienia całkowity przyrost listków może sięgać nawet 100%.
•          Zaobserwowano, iż kwiaty tulipanów otwierają się, gdy temperatura wzrasta powyżej 15 °C, a zamykają się gdy spada poniżej 13 °C. Niektóre kwiaty są bardzo wrażliwe na zmiany temperatury, u tulipana dostrzegalna reakcja zachodzi przy różnicy temperatur wynoszącej 0,5 °C.
•          Pyłek u tulipana odznacza się dużą żywotnością – zachowuje zdolność kiełkowania przez okres do 100 dni.
Uprawiane tulipany ogrodnicy dzielą na 15 grup:
1.         tulipany pojedyncze wczesne
2.         tulipany pełne wczesne
3.         tulipany Triumph
4.         tulipany mieszańce Darwina
5.         tulipany Crispa
6.         tulipany Viridiflora
7.         tulipany liliokształtne
8.         tulipany pojedyncze późne
9.         tulipany Rembrandta
10.       tulipany papuzie
11.       tulipany pełne późne
12.       tulipany Kaufmana 
13.       tulipany Fostera 
14.       tulipany Greiga 
15.       pozostałe gatunki botaniczne
Z przedszkola:

„Tulipan śpi”

- Idą, idą ciepłe dni, a tulipan śpi
- Słońce siadło na parkanie - wstawaj, wstawaj tulipanie, kończ zimowe sny!
- A tulipan śpi!
- Słychać wkoło deszczu granie. Wstawaj, wstawaj tulipanie. Dam ci krople trzy
- A tulipan śpi!
- Stanął dziadek na ścieżce - tulipanie, śpisz jeszcze?
Postawię na grządce budzik, to cię obudzi.
- Kto dzwoni? Kto mnie woła? O, jak ciepło dookoła!
Patrzcie, liście mam zielone i na głowie mam koronę.
A tak mało brakowało, żebym przespał zimę całą!

Ze zbioru Dzieła Krasickiego:

XXV. TULIPAN I FIJOŁEK.

TULIPAN okazały patrzał na to krzywo,
Że fijołek w przyjaźni zostawał z pokrzywą.
Nadszedł pan do ogrodu tegoż właśnie rana;
Widząc, że pięknie zeszedł, urwał tulipana.
A gdy się do bukietu i fijołek zdarzył,
Chciał go zerwać, ale się pokrzywą oparzył.
Patrzał na to tulipan, mądry poniewczasie,
I poznał, że przyjaciel, choć nierówny: zda się.

Z innej beczki:
Wchodzi facet na dyskotekę w Wołominie. Ochroniarz pyta go:
- Ma pan pistolet? 
- Nie.
- A jakiś nóż?
- Nie.
- A może siekierkę?
- No nie.
- To może jakiś kastet?
- Nie, nic takiego nie mam.
Ochroniarz bierze butelkę, rozbija i mówi:
- To niech pan tego tulipana chociaż weźmie.

Na koniec:
Jak pszczółka od rana zbiera nektar z tulipana, 
tak ja Was tym postem słodko budzę, 
bo strasznie się tutaj bez Was nudzę.


Lilia zakwitła, róża opada, piękny tulipan listeczki swe składa, 
a ja Wam składam szczere życzenia, życzę Wam szczęścia i powodzenia, 
co Wam jest miłe i wymarzone, niech w dniu dzisiejszym będzie spełnione!


PODPIS

Wszystkie zdjęcia są oczywiście mojego autorstwa i to dla nich powstał ten tulipanowy misz-masz. :)

46 komentarzy:

  1. Piękne są te-takie postrzępione;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowne kwiaty! Sama nie wiem, który najładniejszy :) Miłej niedzieli!

    OdpowiedzUsuń
  3. Aniu, jakie tulipanowe cuda nam tu z rana rozpościerasz przed zaspanym jeszcze wzrokiem:)
    nic, tylko brać pędzel i malować:)
    kolorowej niedzieli!

    OdpowiedzUsuń
  4. piękna, tulipanowa niedziela :)
    Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pozostaje nam tylko westchnąć: jaka szkoda,że dziś za 1 cebulkę holenderskiego tulipana nie można już kupić całkiem sporej wioski. I pomyśleć, że cały szał wziął się od jednej, genetycznie uszkodzonej cebulki. Bardzo lubię oglądać tulipanowe dywany,zwłaszcza niskich odmian.
    Ale równie pięknie wyglądają "dywany" z....bratków, zwłaszcza tych nowych odmian jednobarwnych.
    Miłego,;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardzo lubię bratki, to takie wdzięczne kwiatuszki. Najbardziej jednak podoba mi się ich polna, delikatna odmiana :)

      Usuń
  6. Przynajmniej na chwilkę zrobiło się kolorowo, pomimo chmur i deszczu za oknem :) Udanej niedzieli.

    OdpowiedzUsuń
  7. e no Piękny post się zrobił, a te wierszyki dodają temu wszystkiemu taki pozytwny zaśpiew:)
    dziękuję za popraę nastroju
    Rafał vel lipton_ER

    OdpowiedzUsuń
  8. Ile kolorow i odmian moze miec taki niby zwyczajny tulipan. Niektore wygladaja jak kwiaty z rajskiego ogrodu, jakby ich kielichy zrobione byly z pauzich piorek. Co za bogactwo barw i ksztaltow!
    Czy wszystkie pochodza z Twojego ogrodu, Aniu? Piekne!
    Przyjemnej niedzieli!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ skąd! To zdjęcia zrobione w tulipanowym raju w Keukenhoff w Holandii.

      Usuń
    2. Wczoraj Iva pokazywala bogactwo swoich ogrodowych tulipanow, wiec myslalam, ze i Ty tez masz takie cuda w ogrodku.

      Usuń
  9. Jakie one potrafią być piękne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybyś miała wybrać jeden, taki "twój", to który by to był?

      Usuń
  10. Tulipany królują ostatnio na blogach...
    Ale na żadnym jeszcze nie "zatulipaniło" tak jak u Ciebie...
    Dopiero od niedawna uczę się dostrzegać piękno tulipanów... zakochiwać się w nich
    Dotychczas kojarzyły mi się... raczej niemiło... i tych "zwykłych" czerwono-żółtych chyba jednak nigdy nie polubię ;-)))
    Kolorowej radosnej niedzieli życzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brujito, a z czym nieprzyjemnym kojarzą Ci się te czerwono-żółte?

      Usuń
  11. Ojej jak pięknie !!!!!!! Ja uwielbiam tulipany ... żałuję, że za mało ich posadziłam w ogródku ... ale nadrobię to jeszcze :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Swietny tulipanowy post- dziekuje Aniu:-) Bardzo tesknie za tymi kwiatami, u mnie ich nie ma..

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne tulipany piękne :-)
    Tyle jest ich odmian...

    OdpowiedzUsuń
  14. Dołożę jeszcze J.I.Sztaudyngera: Zbrodnia to niesłychana:
    Tulipan tuli pana.
    Różnorodność w śród tulipanów jest imponująca,niektóre "strzelają głupa" i udają inne kwiatki i te "oszukujące" najbardziej mi się podobają.
    Bardzo interesujący post.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyglądają jak róże, albo jak piwonie ;)
      Dziękuję :)

      Usuń
  15. Tak pieknie, kolorowo i beztrosko. Dziekuje.
    Katarzyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, Kasiu :) Pierwszy raz u mnie?

      Usuń
    2. Dopiero drugi komentarz ale podczytuje od dawna. Milo tu.
      Katarzyna

      Usuń
    3. No to z nowym zapałem zabieram się za post na jutro :)

      Usuń
  16. Tyle różności: wiersze, piękne zdjęcia, informacje naukowe, ciekawostki! Wspaniałe zdjęcia pięknych tulipanów.

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękne kwiaty, piękne zdjęcia. Przynajmniej u Ciebie kolorowo w ten pochmurny, deszczowy dzień. :(
    Joanna

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękne tulipany jakie bogactwo kształtów i kolorów!!! Zapraszam do mnie ja też mam kilka zdjęć tulipanów i nie tylko...
    Miłej niedzieli:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Pamiętam tamten wpis -wracałam do niego kilkakrotnie;) A teraz sobie przypomniałam jakie fajne zdjęcie w awatarze miałam;))

    OdpowiedzUsuń
  20. Mimo, iż piękne, jakoś nie wzbudzają mojego entuzjazmu. I nawet nie wiem dlaczego.

    OdpowiedzUsuń
  21. moja mama jest fanką tulipanów, sadzi je dosłownie setkami i cieszy się kiedy nie ma słońca, bo dłużej będą kwitły ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopiero kiedy przygotowywałam ten post przeczytałam o zjawisku termonastii. Pozdrów mamę :)

      Usuń
    2. Mam podobnie jak mama Małgosi - sprawie słońca. :)) Jestem zbyt leniwa, żeby mieć całe połacie, ale gdy wyłania się mała kępka moich niziutkich tulipków, to trzymam kciuki, żeby było jak najchłodniej. :)

      Usuń
  22. Aniu, post piękny - tulipany to moje ulubione kwiaty :)
    A wierszyk Agnieszki cudny. Tuli pan :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... i nigdy dość :)

      Niektóre posty się lubi, niektóre mniej, a ten już jest jednym z moich ulubionych :)

      Usuń
  23. Wszystkie tulipany są przecudne...
    To moje ukochane kwiaty.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  24. ...pamiętam jak Rodziciel kupował tulipany na 8 marca...

    OdpowiedzUsuń
  25. No, no jestem dumna z Ciebie moja Droga. Post rewelacja..
    Gratulacje.

    OdpowiedzUsuń
  26. Prawdziwe cuda natury :-) I te wierszyki - to dodatkowy smaczek :-)

    OdpowiedzUsuń
  27. cuda, normalnie, cuda! :)
    gdzie ja wtedy byłam, że dopiero dzisiaj je zauważyłam! pewnie mi mój chimeryczny komputer nie chciał załadować strony z tyloma zdjęciami, a dziś, łaskawca, dał obejrzeć.
    dzięki za bardzo ciekawą informację o termonastii :)

    OdpowiedzUsuń

Fajnie, że piszesz! Pisz, komentuj, daj znak, że jesteś!
Dobrej energii nigdy za wiele. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...