czwartek, 1 listopada 2012

Cmentarz w Otrisei - Włochy

Pierwsze zdjęcie z tego zestawienia poniżej  zrobione zostało z wyciągu 
podczas wyprawy na Secedę
Jakże inny jest ten stary cmentarz od tego w Barcelonie. 
Tamten ciężki, monumentalny, kamienny, patrzący na miasto w dolinie, 
a ten lekki, przejrzysty, eteryczny, schowany u stóp gór. 
I znów wrażenie zrobił na mnie ład, architektoniczna jednolitość i panujący tam porządek. 
Niektórzy zmarli leżą tam od kilkuset lat. Całe rodziny. Całe rodziny z tradycjami. 
To mnie zafascynowało. W jednym grobie pokolenia. Od urodzenia wiadomo, gdzie się będzie pochowanym. Pełno starych ludzi. Czy w górach żyje się zdrowiej, że umierają dopiero dziewięćdziesięcio- czy stulatkowie? Wzruszają mnie twarze na zdjęciach nagrobkowych. 
Tych ludzi już nie ma. Ja jestem. I Wy też. My jesteśmy. 

















automat do zniczy, zamiast targu pod cmentarzem
- porządek
Spokojnego dnia.


21 komentarzy:

  1. Inne kraje mają więcej szczęścia ,
    bo są położone geograficznie w innym miejscu...
    W Polsce trudno zachować tradycję, bo wojny i wojny...

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny. Szkoda, że u nas bu się nie przyjął...

    OdpowiedzUsuń
  3. Szkoda, że u nas na cmentarzach jest czysto tylko raz w roku...

    OdpowiedzUsuń
  4. Pieknie zaplanowany ten cmentarz, sklania do zadumy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Widać że to miejsce naprawdę sprzyja zadumie...

    OdpowiedzUsuń
  6. O, nie ma nagrobków. Nie przyjęłoby się u nas chyba, bo gdzie poustatwialibyśmy te olbrzymie, rozłożyste, potężne, o coraz większych średnicach chryzantemy. I te wypasione, odpustowe lampiony. :] Jestem paskudna? Hm, wróciłam przed chwilą z cmentarzy. Ileż tych wszystkich handlujących kwiatami i, niemal zawsze, NAJTAŃSZYMI zniczami. Też mam ochotę się wreszcie zbuntować (patrz: dzisiejszy wpis Pantery).

    JolkaM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na tym cmentarzu w Ortisei było tylko kilku starych ludzi i my. W takich warunkach można się zamyślić, podumać, poczytać tabliczki nagrobne, próbować z twarzy tam widocznych odgadnąć charaktery ludzi. Jakie mieli marzenia, kłopoty? Co z nich zostało? Czy warto zamartwiać się marnościami, które tak szybko przemijają, czy chcemy, czy nie...
      U nas leje, jak z cebra. Być może przełożymy wyjście na jutro.

      Usuń
  7. Słusznie zauważyłaś, że ludzie tu długo żyją:)
    W mojej okolicy też jest ta moda na długowieczność :)))
    A co się do tego przyczynia?
    No na pewno proste i skromne jedzenie, przyprawione obficie świeżym powietrzem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. jak inaczej niz u mnie!!!!!! pieknie i te gory w tle….cudne krzyze,niczym koronkowa robota…..dziekuje Ci za ta wedrowke po tym wyjatkowym cmentarzu:)

    i wybacz Kochana milczenie….nie wiem nawet jak sie wytlumaczyc:) ale to nie z braku checi do odebrania nagrody:) ciesze sie bardzo,tylko zawsze mam obiekcje,ze kogos naciagne na koszty,bo znaczki do usa drogie;)
    milo mi bardzo,ze mnie wtedy wyroznilas,to byla swietna zabawa!
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjmuję to wyjaśnienie Emocjo, nie ma obowiązku odbierania nagród. Zostawiamy to za sobą i idziemy dalej;-)

      Usuń
  9. Piękne miejsce.
    Ale muszę powiedzieć, że dzisiaj cmentarz, na którym być może i ja kiedyś zostanę pochowana prezentował się pięknie i gdyby był zadbany tak przez cały rok/ tylko żeby jeszcze z niego znikły sztuczne kwiaty/ byłoby wspaniale.)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie ma płyt nagrobnych i to mi się podoba. Ponadto jest bardzo zadbany. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. To musi być jakaś szczęśliwa kraina, z której ludzie nie emigrują w inne okolice - mieszkają z dziada, pradziada w tym samym miejscu, bo jest im tam dobrze, mają tam wszystko czego im potrzeba. Cmentarz przypomina raczej ogród - tyle przestrzeni...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda na to, że jest. Ten hotel który pokazywałam ostatnio prowadzi już trzecie pokolenie. Piękna sprawa.

      Usuń
  12. Nie wiem czy to odpowiendi słowo - ale robią te zdjęcia na mnie wrażenie...

    OdpowiedzUsuń

Fajnie, że piszesz! Pisz, komentuj, daj znak, że jesteś!
Dobrej energii nigdy za wiele. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...