poniedziałek, 23 grudnia 2013

Babcie nasze kochane, dziadkowie wspaniali!

Mam dla Was wyjątkowy prezent na nadchodzący świąteczny czas. Historia jego powstania sięga naszej wizyty w Irlandii. Kiedy spacerowałam po katedrze w Killarney, podszedł do mnie tamtejszy ksiądz (tak myślę, bo był w cywilu) i podał mi ulotkę. Na odwrocie miała ona wiersz Wilfreda A. Petersona pt. "Slow me down, Lord". Cudownie i z polotem przetłumaczyła go nasza blogowa poetka Ninka.


W środku ulotki było coś jeszcze. Modlitwa za starszych ludzi.
Znów poprosiłam Ninkę o tłumaczenie, a ona po pewnym czasie przysłała mi swoją wersję. Genialną, bo ku mojej radości okrojoną z religijnych odniesień.
Tak więc Ninka jest pierwszą osobą, która współtworzyła dzisiejszy dar.
Drugą jest przemiła dziewczyna: Anna Filusz-Błaut, aktorka Teatru Współczesnego we Wrocławiu. Ania przeczytała dla nas przetłumaczony tekst. Jestem wniebowzięta z radości i czuję się wielce zaszczycona.
Trzecią osobą dopełniającą dzieła jest mój syn Wrocławski - muzyk, kompozytor, który w świątecznym prezencie dla mnie skomponował podkład muzyczny do recytacji wiersza.


Poniżej prezentuję Wam gotowy efekt. Marzy mi się, że podczas świąt poświęcicie chwilę na spokojne wysłuchanie tej perełki, a może puścicie to nagranie Waszym rodzicom, dziadkom, starszym osobom, które są dla Was ważne. 
Pewnie, że to trochę patetyczne, ale jakże prawdziwe.

Spokojnych świąt w radości ducha.



Ojcowie naszych ojców, matki matek naszych,
Ci, co stoją tak blisko w niezmiernym szeregu
Przodków. To u ich kolan bujnie wyrastamy,
Z ich ramion się zrywamy do twórczego biegu.

Najlepszymi naszymi zawsze są mistrzami,
Ukazują dojrzałe swoje człowieczeństwo,
Przekazują nam mądrość, rozwagę i męstwo
I głębokich duchowych przeżyć umiejętność.

Naszych tradycji obfitymi są źródłami,
Opowieściami ożywiają dawne dzieje,
Karty historii oglądamy ich oczami,
Dzięki nim czas miniony realnie istnieje.

Obyśmy więc naprawdę umieli docenić
Ich obecność w tej naszej zwykłej codzienności;
By nigdy nie czuli się przez nas odrzuceni,
Lecz zaznali szacunku pełnego miłości.

Niechże przejdą spokojnie przez te wszystkie lata,
Które im jeszcze na tej ziemi pozostały.
Niech zawsze będą wszędzie serdecznie witani
I niech nikt ich nie rani przykrymi słowami.

Ojcowie naszych ojców, matki naszych matek,
Babcie nasze kochane, dziadkowie wspaniali,
W pędzącej karuzeli nazywanej światem
Wy, jak nasza opoka, wciąż będziecie trwali.

PODPIS

Prezent od blogowej koleżanki. Dziękuję, Mario!


***

Brujita szuka pilnie domu dla znajdki. Pilnie, bo wyjeżdża. Może ktoś myśli o kotku? Zobaczcie TU (klik).

72 komentarze:

  1. Cudo po prostu ! Piękny wiersz, piękna interpretacja i pięknie dobrana muzyka!
    Maria

    OdpowiedzUsuń
  2. To piękne... Wzruszyłam się.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne :), że się tak budyniowo wyrażę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budyniowe określenia są dziś bardzo na miejscu. :)

      Usuń
  4. Bardzo świątecznie już u Ciebie...:o)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kochana! Dzięki Tobie to, co czasem uda mi się stworzyć, zyskuje wyjątkową oprawę. Mam łzy w oczach... Również dlatego, że nie mam już komu złożyć takich życzeń...
    To jest cudowny prezent świąteczny - jeden z najpiękniejszych w moim życiu. Dziękuję. Dziękuję też tym, którzy stworzyli tak piękną interpretację tego wiersza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ninko, wspaniałe tłumaczenie. Dziękuję!

      Brzmi jak błogosławieństwo.
      I płaczę razem z Tobą, z tego samego powodu.
      Ale dla miłości nie ma odległości, więc ma szansę przeniknąć do innych wymiarów.
      I.Maksiuputkowa

      Usuń
    2. Ninko, stworzyłaś arcydziełko. Przecież ten wiersz jest już jedynie inspirowany tamtą modlitwą i niewiele zostało z niej słów.
      Ogromnie się cieszę, że sprawiliśmy Ci wszyscy taką radość. :)

      Usuń
    3. A ja dziękuję za te wszystkie przychylne komentarze; nie wyobrażacie sobie, jak bardzo mnie dowartościowują i inspirują.

      Usuń
  6. Dziekuję Ci Aniu za ten wzruszający wiersz. Coś otworzył w mojej duszy. A muzyka pozwoliła głębiej wniknąć słowom.
    Oni, nasi Przodkowie są i będą częścia nas. Ich mądrość w nas dojrzewa. Upływające lata uwrazliwiają na ich mądrość. Ziarno zasiane wciąż wypuszcza plony. Oni, nasi drodzy, najbliżsi, starzy i rozumiejący więcej niż my... Niech będą jak najdłużej a potem niech zyja w naszej pamięci.
    Kiedyś przecież i my będziemi nimi gdy czas się dopełni...
    Ciepłe mysli zasyłam!***

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Olgo, może już tak jest, że słuchając jego przesłania myślę też o sobie w niedalekiej przyszłości...
      Dziękuję Ci za Twój empatyczny komentarz, myślę, że wszystkim autorom tego dziełka będzie miło go przeczytać.

      Usuń
  7. To jest piękne! Bardzo poruszające i wspaniale przez Was przygotowane!
    I chociaż pojadę budyniem ;) to powiem, że to najpiękniejszy świąteczny akcent jaki do tej pory znalazł się na blogach!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emko, sprawiłaś mi wielką przyjemność swoim komentarzem! Dziękuję Ci!

      Usuń
  8. Bardzo piękny, wzruszający prezent. Z serca :)
    Dziękuję bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Aniu- niech Tobie i Twojej rodzinie oraz całej futrzastej gromadce, Święta miną w spokoju, radości i zdrowiu:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Anko, prezent dotarł tam, gdzie powinien, wgłąb mojego serca.
    Niech Cię Bóg błogosławi na te Święta i nadchodzący rok, a świetliste anioły inspirują do dalszych działań.
    I., H.,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie świetliste jak Ty i H.? :) Oby, oby!
      Dziękuję i pozdrawiam Twoje serce :)

      Usuń
  11. Jakież to piękne i wzruszające.DZIĘKUJĘ!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Wzruszyłam się. Brak mi słów. Tak jak Oldze, post otworzył coś w mojej duszy. Dziękuję :*

    Brawo za Wasz profesjonalizm. :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, cieszę się, dla takiej nawet jednej reakcji - warto.

      Usuń
  13. piękne. niestety w moim otoczeniu brak już starszych osób. lada rok ja się będę do nich zaliczać.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo się wzruszyłam... Wspomniałam moich nieżyjących rodziców i babcię, jedyną jaką znałam. Dzięki Anko, Ninko i Synu muzyku, to niezapomniany prezent dla waszystkich.
    Radości i ciepła, na ten czas Świąteczny!

    OdpowiedzUsuń
  15. Znalazły mnie dziś takie słowa:
    "jedynie przez relacje osobową z drugim czlowiekiem możliwe jest wejście w relację transcendencję z Bogiem" od siebie dodałabym z każdym żyjącym stworzeniem. Zastanawiam się od czego zależy jakoś tych relacji?
    Relacji z drugim człowiekiem relacji ze światem ze zwierzętami jakoś relacji. Dziś też z Bieszczad dostałam ciekawego linka od przyjaciół zamieściłam na blogu i mam pytanie nie tylko do Ciebie Aniu co cieszy wasze serca? Od czego zależy jakoś relacji między nami a światem? Tak mi się refleksyjnie narobiło. Serdeczności wielkie gorące.

    OdpowiedzUsuń
  16. To i ja podziękuję z całego serca, przeczytam rodzicom i sama sobie, jako że do takich babć właśnie chciałabym się zaliczać. Piękne wprowadzenie do jutrzejszej Wigilii, pamiętajmy o tym, co najważniejsze. Dzięki Anko :-)
    Pogodnych Świąt :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz skorzystać z nagrania, ale może sama umiesz ładniej przeczytać. :) Tak czy siak, miłych chwil z rodzicami podczas Świąt. :)

      Usuń
  17. Tak jakoś zawsze się składa ,że o Dziadkach i Babciach mniej się pamięta niż o wnukach...
    Piękne :-)

    Wesołych , zdrowych i radosnych Świąt życzy
    Klub Kota :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. "By nigdy się nie czuli przez nas odrzuceni,
    Lecz zaznali szacunku pełnego miłości.

    Niechże przejdą spokojnie przez te wszystkie lata,
    Które im jeszcze na tej ziemi pozostały.
    Niech zawsze będą wszędzie serdecznie witani
    I niech nikt ich nie rani przykrymi słowami."
    To takie oczywiste ,a czasami bardzo trudne .Znam różne oblicza starości .Opiekuję się mamą staruszką i w tej chwili dla niej to ja jestem opoką. Z moją mamą bywa trudno , ale tylko bywa ,ale znam sytuacje gdzie jest jeszcze trudniej . I trzeba olbrzymiego chartu ducha "aby byli zawsze serdecznie witani "
    I do mnie starość już puka do drzwi ,przede wszystkim ta fizyczna ....i największym moim marzeniem jest ,aby mój umysł i uczucia pozostały młode .Ucze się starości ,czy mi się uda jej nauczyć ?
    Ninka pięknie to napisałaś :) Gosia wspaniale to wszystko współgra :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uczę się starości - napisałaś. Mądre słowa. Trudna to nauka i trzeba do niej sporo pokory.
      Dziękuję, Mario!

      Usuń
  19. Mądre i poruszające.

    I ja dziękuję.
    Tobie, Ninko, za te mądre słowa, które nam przybliżyłaś, tłumacząc, czy nawet adaptując, tekst modlitwy.
    Pani Annie za piękną interpretację.
    Wrocławskiemu za świetne tło muzyczne.
    I Tobie, Gosiu, za wszystko.

    Wszystkim dobrym duchom tego miejsca życzę pięknych dni, spokojnych, z ciepłymi refleksjami, miłością i radością - w ogromnych dawkach. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aha, i ku przestrodze: zasłuchawszy się, miejscie się jednak na baczności, ludkowie, bo ja na ten przykład o mało nie spaliłam cebuli do farszu na pierogi. A więc poezja poezją, ale garów pilnować potrza, :)

      Usuń
    2. Ojej, dobrze, że "o mało", a to znaczy, że cebula uratowana. Hura! :)

      Usuń
    3. Jolu, gdybyś spaliła tę cebulę, byłabym gotowa osobiście Ci taką samą usmażyć :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

      Usuń
    4. Hm, teraz to żałuję, że tak się nie stało. :)
      Ale powiem Ci, Ninko, że spalenie cebuli jednak nastąpiło - innej cebuli, do innego farszu. I żeby to jeszcze z powodu poezji! Ale skąd - z powodu... Majtka, a raczej okoliczności, jakie spowodował, czym mnie zaabsorbował na czas dłuższy, niż to było w planie. A cebula nie była wyrozumiała i nie poczekała na tej patelni, aż się uporam z bałaganem w łazience. :]

      Uściski, Ninko, dobrych świąt! :)

      Usuń
  20. Przeczytałam tylko wiersz, mam trochę mało czasu, ale jest piękny i taki wartościowy!! Od razu wspominam...

    Pozdrawiam!
    I dziękuję, już jesteśmy w domu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nagranie trwa 2 minuty. Szkoda, że ich nie znalazłaś na posłuchanie.
      Młoda jesteś to takie tematy nie dla Ciebie. :)

      Fajnie, że jesteście w domku.

      Usuń
  21. Kwintesencja życia i przekazu, początek i ciąg dalszy - to dokładnie tak - niezmierny szereg....
    Tu i teraz absolutnie związane z tym, co wcześniej
    Dziękuję i najlepsze myśli dla pomysłodawców i wykonawców. I oczywiście tego, który był pierwszy w oddawaniu szacunku przodkom....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, ewkiki, miło mi, że zaglądnęłaś i doceniałaś. Wszystkiego dobrego na święta :)

      Usuń
  22. Niech będzie patetycznie, wzniośle i wzruszająco. Przy okazji świąt można sobie na to pozwolić i wspomnieć tych, co już odeszli, a docenić tych, którzy jeszcze przy nas są. Dla mnie ta forma jest idealna, lepsza od modlitwy. Bardzo za nią dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dla mnie ten komentarz jest idealny. :))) Dziękuję.

      Usuń
  23. Aniu/Gosiu spokojnych Świąt w gronie najważniejszych dla Ciebie osób

    OdpowiedzUsuń
  24. Cieszę się że ci się mój prezent podoba ,trafiony prezent to wielka radość ,obyś dostała same trafione prezenty i spokojnego świętowania życzę .

    OdpowiedzUsuń
  25. Aniu wiersz bardzo mi się podoba. A u nas wczorajszy i dzisiejszy dzień mocno mamy zakręcony bo oto remont u nas trwa pewnie się dziś zakończy dopiero.
    Aniu wierz o mądrości jaka zostaje nam przekazana przez przeszłość na przyszłość. Wiersz o uczeniu się z naszych korzeni by nie powielać błędów popełnionych.
    Niestety dziadków ani rodziców już nie mamy ale z ich wiedzy jaką pozostawili w opowiadaniach korzystamy ja i mój mąż, córce w spadku je zostawiamy opowiadając to co dziadkowie prawdziadkowie pozostawili. Dzięki temu są żywi wszyscy w naszych i jej wspomnieniach. Syn Twój Aniu ma mądrą matkę która go inspiruje. Kiedyś tak też robiłam czytając córce wiersz opowiadanie które mnie poruszyło a ona rysowała. I zawsze było to niezwykle tak jak i u was to co powstało. :)
    Lecę wigilia u męża siostry potrawy udało mi się wczoraj zrobić kilka zabieram ze sobą. A pan kończy malowanie, bałagan mam niewyobrażalny wrrrr ale choinka stoi ciekawe czy uda mi się ją ustroić. Najbardziej zadowolony jest Kotuś pomaga panu jak umie :) siedzi w misce gdy ten potrzebuje nalać do niej wody, lub w wiadrze albo tuż obok niego patrząc jak pędzel przesuwa się wzdłuż ściany. No to już chwila przerwy się skończyła idę układać układać układać .....

    OdpowiedzUsuń
  26. Magicznych i smacznych Świat! Najlepsze życzenia dla Ciebie i bliskich! Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  27. Wesołych, Rodzinnych, Spokojnych Świąt ! :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Jeszcze w ostatniej chwili składam Tobie i Twojej Rodzinie najserdeczniejsze życzenia Świąteczne. Niech te święta będą radosne, szczęśliwe, ciepłe. Tobie buziaki i drapanko Futerkom :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Szczęśliwych Świąt Tobie, Twoim bliskim i futerkowym podopiecznym życzy
    Katarzyna3

    OdpowiedzUsuń
  30. No to życzę mądrości, radości i męstwa... Jeszcze więcej niż masz. :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Radosnych Świąt, szczęśliwych i rodzinnych; pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  32. Aniu Gosiu życzę Ci magicznych Świąt w gronie najbliższych, szczęśliwych chwil --Lucy

    OdpowiedzUsuń
  33. Wszystkiego najlepszego dla Was na święta i pomyślności w Nowym Roku:)

    OdpowiedzUsuń
  34. Piękne, to jedyne co mogę teraz napisać.
    Recytacja i podkład - magiczne!
    Uściski,
    I.

    OdpowiedzUsuń
  35. Czy mogę? dla JolkiM? radosnego świętowania wśród bliskich, Jolu, szczęścia, zdrowia i wszelkiej pomyślności dla Was; pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  36. Myślałam, że w Wigilię znajdę "chwilkę" na złożenie Ci życzeń, ale się nie udało. Więc dzisiaj życzę Tobie i Twojej rodzinie wspaniałych Świąt i przesyłam głaski wszystkim zwierzakom. I dołączam do życzeń dla JolkiM :)

    OdpowiedzUsuń
  37. radosnych i spokojnych świąt !!!!

    OdpowiedzUsuń
  38. Ja to sie od razu wzruszam ...
    Wspaniałych Świat Aniu ;-)

    OdpowiedzUsuń
  39. piękne i prawdziwe słowa. nic dodać nic ująć. bardzo dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń

Fajnie, że piszesz! Pisz, komentuj, daj znak, że jesteś!
Dobrej energii nigdy za wiele. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...